16-06-08

Wie helpt & informeert?


 animatiemagazijn

Wat doet de dokter?

Omdat het heel belangrijk is goed in de gaten te houden of je wel goed groeit en niet te licht bent of te zwaar wordt, zal vrijwel als eerste je lengte en gewichtgemeten worden.   Ook je bloeddruk wordt gemeten. De dokter zal samen met jou bespreken hoe de instelling van je diabetes is. Daarvoor heeft hij of zij altijd een ingevuld bloedglucosedagboekje .  Eens in de zoveel tijd moet er ook bloed geprikt worden en urine nagekeken worden . De dokter zal dit dan aan je vertellen. Je krijgt een afspraak om gebeld te worden om de uitslag te horen.



Wat doet de diabetesverpleegkundige?


De diabetesverpleegkundige is er
voor alle praktische vragen over bijvoorbeeld de insulinepennen, soorten naaldjes, bloedglucosemeters, vergoeding door verzekering enz Alsook voor hulp met betrekking tot je instelling. Ook zal zij je spuitplaatsen willen zien net als de dokter. Zij kan je leren hoe je je bloedglucose moet meten en hoe je insuline moet spuiten. Maar ook andere informatie over je diabetes, die belangrijk is voor jou om te weten, zodat je net zo kunt leven als je leeftijdsgenoten. Als het nodig is kan zij ook overleggen met je school, bijvoorbeeld als de meester of juf wat meer wil weten over jouw diabetes. Eigenlijk is zij degene die je in de praktijk het eerste kan aanspreken of opbellen, tijdens het telefonisch spreekuur, als je vragen hebt over je diabetes. Op de dag dat je een afspraak bij de dokter hebt, kom je aansluitend ook op het spreekuur van de diabetesverpleegkundige.



Wat doet de diëtiste?

Je bloedglucose wordt niet alleen bepaald door de hoeveelheid insuline die je spuit. Wat je eet en hoeveel je eet bepaalt voor een groot deel de waarde van je bloedglucose. De diëtiste heeft hier het meeste verstand van; zij is namelijk voedingsdeskundige. Met de diëtiste bespreek je wat voor jou de beste voeding is en hoe je deze het beste over de dag kan verdelen.
De diëtiste zie je ook op afspraak.
Minimaal 1 keer per jaar, maar als het nodig is vaker.



Wat doet de psycholoog?

 Niemand hoeft jou te vertellen dat diabetes een rotziekte voor je is. Het zal niet altijd makkelijk zijn steeds op je bloedglucose te moeten letten, niet te vergeten op tijd te eten en je insuline te spuiten.      Alle kinderen met diabetes balen hier soms heel erg van en zouden het liefst weer beter worden en de spuit in de hoek gooien en er nooit meer aan willen denken. Helaas kan dat niet.
Omdat het logisch is dat je hier wel eens verdrietig
over bent of er gewoonweg flink van baalt of omdat je zelf eigenlijk niet meer weet hoe je met je gevoel om moet gaan is het goed om te weten dat er iemand is die je hiermee kan helpen. Die persoon is de psycholoog.
In ieder geval maak je één keer kennis met de psycholoog,
zodat je weet wie zij is. Als het nodig is of als je dat graag zelf wilt, kunnen er meer afspraken gemaakt worden.
Ook je vader en/of moeder kunnen
met de psycholoog praten over de problemen die zij zelf ervaren.

15:58 Gepost door maria in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Vraagjes...



 Waarom ik?

Niemand weet precies wat de oorzaak is van diabetes. Eén zaak is zeker: het is jouw schuld niet, en het is zeker niet omdat je iets verkeerds gegeten of gedaan hebt! Diabetes wordt soms in families doorgegeven, net als de kleur van je ogen. Bij sommige mensen wordt diabetes door een virus uitgelokt. 

Zal ik altijd insuline nodig hebben?

 In jouw geval heb je wat wij type-1-diabetes noemen. Dit betekent dat je lichaam helemaal opgehouden is met de insuline aan te maken die het nodig heeft om normaal te werken. Insuline inspuiten is de enige manier om te vervangen wat je lichaam niet langer maakt.
Je hebt misschien horen vertellen over personen
die diabetes hebben en tabletten nemen, maar het gaat niet om dezelfde soort diabetes. Het gaat hier niet om dezelfde soort diabetes, wel over wat men type-2-diabetes noemt.

Verdwijnt mijn diabetes ooit?

Jammer genoeg niet. Maar je kunt diabetes behandelen door de insuline

in te spuiten die je lichaam niet meer kan maken.  

 Is diabetes besmettelijk?

 In tegenstelling tot waterpokken of griep kan je diabetes niet oplopen of aan iemand anders doorgeven. Geen enkele van jouw vrienden kan diabetes krijgen door met jou te spelen. 

 

Mag ik nog naar een feestje?

  

 

diddlanniversaire
Af en toe een traktatie is geen probleem. Met een beetje planning verloopt alles perfect. Tracht het bij sandwiches, pizza,popcorn, chips...te houden. Een stuk verjaardagstaart mag ook! Indien er geen suikervrije of light drank is, drink dan liefst vruchtendrank of fruitsap, of breng je eigen suikervrije drank mee! 


15:56 Gepost door maria in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Voeding & Koolhydraten


Voeding...

 

 

Koolhydraten en je bloedglucosewaarde....

Als je diabetes hebt, leer je koolhydraten tellen.

 

Koolhydraten zijn voedingsstoffen die in heel veel etenswaren zitten. Je ziet ze niet, maar ze zijn er wel! Ze zitten in koekjes, friet, pannekoeken, boterhammen, snoep, chocolade, ijsjes, fruitsappen, pasta's, frisdrank waarin suiker zit, alle soorten suiker en zetmelen, taarten, poffertjes, popcorn, chips....Nou ja, teveel om op te noemen dus. Ze zitten in alles wat jij lekker vindt. Daarom moet je er wel het één en ander van weten.
Koolhydraten worden in je lichaam omgezet in energie.
Dat gebeurt in de cellen. Jouw cellen hebben insuline nodig om die koolhydraten binnen te krijgen. Je begrijpt dan misschien ook wel waarom het zo belangrijk is dat je weet hoeveel koolhydraten ergens inzitten. Je moet namelijk de hoeveelheid insuline afstemmen op het aantal koolhydraten dat je binnen krijgt.
Hé, denk je nu misschien, dat is simpel!
Ik tel gewoon het aantal koolhydraten en neem dan zoveel eenheden insuline en bingo, alles komt goed!

 

  

 

Helaas, zo werkt het niet.

Je verbruikt namelijk meer koolhydraten

als je veel beweegt.

En als je een hele middag zit te gamen,

gebruik je weer veel minder.

Er zijn behoorlijk wat zaken die bepalen

hoeveel energie je nodig hebt

en wat je bloedglucosewaarde is.

Als je verliefd bent, bijvoorbeeld,

krijg je misschien geen hap door je keel,

maar heb je een hoge bloedglucosewaarde.

En daar kun je dan weinig aan doen.

Je kunt dus niet het aantal koolhydraten

en de insuline die je nodig hebt

altijd helemaal perfect op elkaar afstemmen.

Je zult naar je lichaam moeten leren luisteren

om te weten of je teveel koolhydraten

binnen hebt gekregen

(dan heb je waarschijnlijk dosrt en moet vaak plassen)

of juist te weinig

(dan voel je je hongerig of beverig of heel erg moe).


Op veel etenswaren staat

het aantal koolhydraten per 100 gram vermeld.

voorbeeld:

Delhaize, 36 beschuiten

zonder toegevoegd zout en rijk aan vezels – 300 g


 

Vraag je ouders

(of doe het zelf als je dat al kan)

om van de dingen die jij graag eet

de hoeveelheid koolhydraten per stuk uit te rekeken.

Dat is even wat werk,

maar je hebt er lang plezier van.

Bovendien bestaan er veel koolhydratentabellen

waar je de meeste voedingswaren wel in tegen komt.

(zie linkerkolom)

Hoe bereken je dan de koolhydraten?

Stel dat je een pak koekjes hebt van 200 gram.

Per 100 gram zitten er 68 gram koolhydraten in.
Je telt nu het aantal koekjes in het pak

- bijvoorbeeld 18.

Dat betekent dat één koekje

ongeveer 18 : 200 = 11 gram weegt.

Nu vermenigvuldig je 11 met 0,68

(want zoveel gram koolhydraten zit er in 1 gram).

11 * 0,68 = 7,48.

Per koekje zitten er dus ongeveer 8 gram koolhydraten.

Als je als tussendoortje 25 gram koolhydraten

mag hebben, zou je dus ongeveer drie koekjes

mogen hebben in dit geval.

Maar het is natuurlijk lekkerder

om verschillende tussendoortjes te kiezen!

 

 


Even geen koolhydraten?


Het kan natuurlijk zo zijn dat je een hoge waarde hebt

en even geen koolhydraten mag hebben.

En toch heb je honger!

Gelukkig zijn er voldoende snacks

waar geen of nauwelijks

(1 a 2 gram) koolhydraten inzitten.


Stukjes komkommer, geschraapte worteltjes,

kerstomaatjes,

kaasblokjes, plakjes ham, augurken,

een gekookt ei,

stukje worst, light frisdrank

(let op, want er zijn ook light vruchtensappen

en hier zitten wél koolhydraten in),

suikervrije kauwgom,

suikervrije lollies (reformwinkels),

een gegrild kippenboutje, olijven,

stukjes paprika, radijsjes, stukje salami,

klein toastje.


Zo zie je maar - voldoende keus.

Maak je eigen koolhydraatvrije snacks

(wat dacht je van een gekookt eitje

met een likje mayonaise,

een uitgeholde tomaat met kleine stukjes ham en kaas?).

En ben je ergens op bezoek waar de tafel

vol koolhydraatrijke hapjes staan

- kijk dan even in de ijskast

(eerst vragen natuurlijk)

en maak je eigen bordje met lekkers!
© Koolhydratentabel.nl
     

15:54 Gepost door maria in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |